Jaki wybrać typ roweru i koła.

Jeśli myślisz o kupieniu sobie, lub komuś roweru ale nie masz pewności jaki wybrać -spróbuję nieco pomóc. Obecnie rynek rowerów i części jest bardzo szeroki i ciągle się rozrasta -trudno więc byłoby wybrać konkretny model, bądź części. Wiele zależy od indywidualnych potrzeb, no i m.in. możliwości finansowych (porządny, bardziej specjalistyczny sprzęt sporo kosztuje). Istnieje kilka „typów” rowerów i każdy jest dostosowany do czegoś innego, podobnie jest z kołami do roweru. Wielkość koła i bieżnik również mają dosyć kluczowe znaczenie. Koło wąskie, gładkie ma mniejszy opór toczenia, niż takie z bieżnikiem -jednak kosztem przyczepienia. Z kolei wielkość, im mniejsze koło tym łatwiej rower rozpędzić i skręcać -przez co rower jest zwinniejszy. Natomiast większe koła, stawiają początkowo większy opór -jednak po rozpędzeniu można osiągnąć większą prędkość.

Przykładowy rower poziomy.

-Szosowy.
Rower taki ma być jak najlżejszy i jak najszybszy. Nie nadaje się za bardzo taki rower na wypady do lasu, czy w góry. Cienka i lekka rama może się łatwiej uszkodzić. Koła są cienkie i gładkie, dzięki czemu mają mniejszy opór toczenia, ale i tym samym gorszą przyczepność. Do takiego roweru według mnie pasują większe koła, czyli 26 cali, lub nawet więcej. Wyposażenie roweru również powinno być bardzo lekkie i często taki rower nie ma m.in. błotników. Taki rower sprawdza się najlepiej na twardej nawierzchni, w dobrym stanie gdzie można osiągnąć większą prędkość. Lepiej również ograniczyć ewentualny bagaż.

-Górski.
Cechy tego typu rowerów to przede wszystkim mocna rama oraz koła z szerokim bieżnikiem. Rower taki nie sprawdza się najlepiej na dłuższych dystansach po prostej i twardej nawierzchni, został dostosowany do jazdy po lasach i górach. Obecnie jest moda na koła 27,5 oraz 29 cali -jednak rower górski jak nazwa wskazuje, powinien być dobry do trudnego terenu, więc zwinny i który można szybko wprowadzić w ruch. Osiąganie wyższych prędkości w lesie, czy w górach i tak rzadko się udaje, więc wybieranie większych kół nie powinno być priorytetem, podobnie jak najbardziej lekka rama -chyba że ktoś myśli o braniu udział w zawodach, w jeździe bardziej wyczynowej.

-Składak.
Tego typu rowery powstały głównie po to by łatwiej je można było przewieźć, by zajmowały jak najmniej miejsca. Obecnie wiele osób ma samochód i nie trudno zdobyć specjalne uchwyty, dzięki czemu można wybrać inny typ roweru. Coraz mniej osób decyduje się na taki typ, mimo to powstają nadal nowe projekty, nawet takie, które mieszczą się w plecaku. Składaki nie są dostosowane do dalekich dystansów, ani konkretnego terenu -dlatego też mogą nie posiadać przełożeń. Dobrze się sprawdza taki rower właściwie tylko w podróży i przejechania niewielkich odległości. Wielkość koła do takiego roweru rzadko przekracza 20 cali.

-BMX.
Tego typu rowery, podobnie jak składaki, nie są dostosowane do dalekich dystansów. Powstały głównie do zabaw i ćwiczeń różnych akrobacji rowerowych, często nie mają nawet siodełka, by ułatwiać akrobacje. Przeciętny BMX nie potrzebuje również przełożeń, czy błotników, gdyż to mogłoby utrudnić akrobacje, przednie koło powinno spokojnie móc przekręcić się we wszystkie strony. Koło też nie powinno być większe niż 20 cali i chyba nie ma nawet większych.

-Turystyczny.
Czyli rowery trekkingowe i crossowe. Rowery trekingowe początkowo miały być dostosowane do dłuższych wycieczek, niż rowery miejskie. Natomiast crossowe to właściwie forma roweru trekingowego, jednak o nieco bardziej sportowym zacięciu i przeważnie bez dodatkowego osprzętu w postaci błotników, bagażnika itd. Te typy często są próbami połączenia zalet przede wszystkim roweru kolarskiego z górskim, jednak tak „uniwersalny” rower może się okazać, tak na prawdę nie odpowiedni do żadnego terenu. Mimo wszystko takie rowery wydają się najbardziej wszechstronne, mogą nadawać się zarówno dla osób zaczynających przygodę z rowerem, co i dla osób zainteresowanych turystyką. Wyposażone są przeważnie w przerzutki zewnętrzne i mają możliwość założenia błotników, bagażników. Tego typu hybrydy są bardzo różne, niekiedy przypominają bardziej rower górski, a niekiedy szosowy i mają wtedy cechy bliższe rowerom właśnie oryginalnie skonstruowanym do danego celu -mogą mieć np. ramę zbliżoną do jednego z tych typów, a koła i opony w kierunku drugiego.

- Miejski.
Początkowo rowery miejskie miały być przede wszystkim krótkie, na których można było przyjąć wygodną i wyprostowaną pozycję, pierwsze takie rowery nie posiadały przełożeń i dzieliły się ze względu na ramę na typ męski i damski (bardziej tak na prawdę ze względu na ubiór, niż płeć). Teraz tego typu odmienne ramy można spotkać również w rowerach trekingowych, crossowych i góralach. Obecnie rowery miejskie są najczęstszym typem posiadającym przerzutkę wewnętrzną (planetarną) posiadającą od trzech, do wręcz czternastu biegów -zazwyczaj więcej biegów przekłada się na wyższą cenę. Rowery takie również często mają wiele akcesoriów, jak oświetlenie z dynamem w przedniej piaście, ale również błotniki oraz osłonę koła i łańcucha, czy koszyk z przodu. Wśród rowerów miejskich najbardziej znane są rowery holenderskie.

-Poziomy.
Rower prowadzony w pozycji leżącej. Został skonstruowany do pokonywania dłuższych dystansów, tak by nie obciążać pleców. Konstrukcje tych rowerów bywają bardzo różne, czasem są np. trójkołowe. Nie miałem okazji jechać takim rowerem, nie są one też szczególnie popularne -nadal mało ludzi decyduje się na taki rower. Zastanawia mnie bezpieczeństwo, jak wiadomo wielu kierowców nie zachowuje odpowiedniej ostrożności, w przypadku takich rowerów może być trudniej wypatrzyć rowerzystę. Trudniej zapewne również coś ze sobą zabrać, a na pokonanie krótkiego dystansu wydaje się przesadny przynajmniej w moim odczuciu.

Podsumowanie.

Jak już wiadomo, rower powinniśmy dobrać głównie do tego, do czego chcemy go używać np. do jazdy po konkretnym terenie, odległości jakie chcemy pokonywać. Każdy ma też nieco inny gust, jeśli ktoś już jeździł na jakimś konkretnym rowerze, z którego był w miarę zadowolony -czasem trudno jest mu się przestawić szczególnie na inny typ pojazdu, czy choćby inne koła. Różnice między typami rowerów się zacierają, głównie przez próby połączeń zalet różnych typów rowerów w jakiś określony model -tak też powstają bardziej na potrzeby sprzedaży niekiedy nowe typy i utrzymywane są obecne, choć czasem próżno szukać różnic. Decydując się na rower powinniśmy sprawdzić czy rama nie jest dla nas za mała, bądź nie za duża gdyż to mogłoby utrudniać jazdę. Istnieje jeszcze jedna istotna kwestia -gdzie kupić rower, osobiście myślę iż najlepiej rozejrzeć się za bardziej specjalistycznymi sklepami, niektóre oferują najczęściej po sezonie promocje (podobnie jak z odzieżą, na nowy sezon chcą przyciągnąć klientów nowym towarem). Zajrzenie do takiego sklepu ma też ten plus, że rower można lepiej obejrzeć, a niekiedy nawet przetestować przed zakupem. Wiem iż w Kutnie można też było nabyć rower z firmy składającej rowery na ul. Metalowej „Ideal Europe” -raz w roku się to odbywało, jednak nie wiem czy bywa tak co roku. Gorszym pomysłem będzie nabycie roweru w hipermarkecie, mogą mieć tam co prawdaż rowery wyglądające przyzwoicie i nie za drogie, jednak może się to przekładać na jakość roweru. Zwykle chcemy rower raczej kupić na dłuższy czas, a nie by po paru wycieczkach się rozleciał, a i sklepy specjalistyczne niekiedy nie chcą takich reperować (z uwagi na gorsze wykonanie części, czasem nie ma sensu -cena za naprawę byłaby większa, niż nowego roweru). Kupując rower warto zwrócić też uwagę na elementy, które nie są wyszczególnione przez sprzedawcę -lepsze mają przyciągnąć klienta, a pozostałe części bywają znacznie gorsze. Warto też pamiętać, że o jakości nie decyduje marka -wiele firm produkuje części zarówno lepsze, jak i te gorsze.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Porady i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na „Jaki wybrać typ roweru i koła.

  1. ~qbas88 pisze:

    Swietny blog oczekuje dalszej aktywnosci i jeżeli szukasz płatki kolagenowe purederm
    odsylam na okazika :-)

  2. ~arek pisze:

    nie masz pojęcia o rowerach poziomych same bzdury i ludziom ciemnotę wciskasz jak piszesz bloga to się przygotuj

  3. ~Antek pisze:

    Ja ze swej strony polecam ten sklep rowerowy online w którym znajdziesz wszystkie wyżej opisane i wymienione modele rowerów. O wyborze pomoże zdecydować fachowy personel.

  4. purgatorius pisze:

    Witam. Przyznam Arku, że nie wiem co Ci się w mojej wypowiedzi na temat rowerów poziomych nie podoba. Napisałem wprost, że nie miałem okazji takim rowerem jeździć, nie są one zbyt popularne i nie w każdym sklepie rowerowym można taki dostać. Z bezpieczeństwem na rowerze klasycznym bywa różnie, natomiast rower poziomy jest niższy od klasycznego, więc dodatkowo zasłonić go może murek, żywopłot, nawet niewielki samochód.

  5. Cieszę się, że jakimś cudem tu trafiłam, bo ogólnie na blogach ciężko o konkretne, rzeczowe porady. Tobie się to udało. Dzięki wielkie kolego! :)

  6. ~say pisze:

    Ja na swoim skladaczku 9 przełożeń 20″ bez problemu robię wiećej niż 30 km z srednią ponad 20km/h max predkośc 40 km/h

  7. Ostatni raz na rowerze śmigałem w podstawówce, teraz chcę coś kupić i od początku nauczyć się na nim jeździć, bo pewnie trochę mi się zapomniało.

  8. purgatorius pisze:

    Say niektórzy i na składakach bez przełożeń robią nawet ponad 100 km dziennie -jednak nie jest to typ roweru, który można by polecać na takie wypady, nikt nikogo nie zmusza też by się ograniczał ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>