Historia powstawania roweru

Historia roweru nie jest taka oczywista jak się może wydawać. Trudno dokładnie powiedzieć, kiedy powstał pierwszy rower. Wiadomo jednak iż zanim przybrał on obecne formy, powstało wiele różnych projektów.

Rozdział 1. Mity i legendy powstawania roweru.
Pierwsze wzmianki o pojazdach przypominających rower można znaleźć w wizerunkach, reliefach odnalezionych na terenie starożytnego Egiptu (rok 1300 p.n.e.) i Babilonii. Podobno również w 1493 roku, Leonardo da Vinci wymyślił pojazd przypominający rower. Jednym z najstarszym wyobrażeniem pojazdu jednośladowego, jest witraż znajdujący się w kościele w Stoke Poges w angielskim hrabstwie Buckinghamshire. Przedstawia anioła siedzącego na belce w kształcie roweru, opartej na dwóch kołach, witraż jest datowany na rok 1642. W niemieckim muzeum w Monachium znajduje się model roweru zwany rowerem Kasslera. Przypuszcza się, że pochodzi on z roku 1761. W Rosji istnieje mit, że twórcą pierwszego jednośladu był Jefim Artamonow. Miał on zbudować pojazd, którym przemierzył ponad 2200 km z Jekaterynburga na Uralu do Petersburga by 15 września 1801 r. dotrzeć na koronację cara Aleksandra I. Obecnie rower prezentowany jest w filii muzeum-rezerwatu w Niżnym Tagile, jednak jak ustalili naukowcy jest to falsyfikat, gdyż rama została wylana pod koniec, a nie na początku XIX wieku. W roku 1791 Monsieur de Sivrac, arystokrata francuski miał skonstruować prototyp dzisiejszego roweru, nazwany celeryferem, przez współczesnych przezwany „drewnianym koniem”. Jednak jak się okazało, była to mistyfikacja wprowadzona przez francuskiego dziennikarza Louis Baudry de Saunier.

Rozdział 2. Historia powstawania pojazdu przypominającego rower.
Pierwsze pojazdy przypominające rower przypominały obecne „chodzone rowerki” dla dzieci, nie dało się nimi skręcać i trudno powiedzieć, kto pierwszy taki pojazd wymyślił. Natomiast pierwszy pojazd jakim udało się sterować, pojawił się w Niemczech około roku 1816. Jego konstruktor, baron Karl Friedrich von Daris de Sauerbrum, nazywał pojazd Draisienne (czyli drezyną). Nadal jednak trzeba było odpychać się nogami, miał on jednak obrotowy widelec przedni umożliwiający skręcanie. Oryginał „drezyny” można zobaczyć w rodzinnym mieście wynalazcy Karlsruhe. Potem dopiero w 1839 roku szkocki kowal, Kirk Patrick Macmillan, zbudował pierwszy pojazd napędzany poprzez system drążków. Podobno twórca przebył na nim trasę z Courthill do Glasgow mającą 229 km i to w obie strony. Niestety po jakimś czasie konstrukcja została zapomniana, podobno przez „pierwszy wypadek rowerowy”. Uważa się, że w Polsce pierwszy odpowiednik roweru stworzył w 1866 r. warszawski malarz Edmund Perl w fabryce swojego ojca, Roberta Perla. Model ten był wykonany z drewna i został wyposażony w trzy koła.
Rozdział 3. Czym jest rower i historia tradycyjnego roweru.
Rower -różne encyklopedie trochę inaczej definiują ten pojazd. Według mnie rowerem jest każdy pojazd napędzany siłą mięśni. Przeważnie są to pojazdy drogowe wykorzystujące prace mięśni nóg za pomocą różnych
przekładni do wprawiania pojazdu w ruch. Bywają jednak też np. monocykle, rowery napędzane rękoma, czy rowery wodne. Jednak już pojazdy typu rower elektryczny według mnie powinny być postrzegane na zasadzie motoroweru -kiedyś określano tak rower z dodatkowym źródłem napędu w postaci silnika spalinowego. Określenie motorower wydaje mi się na miejscu i w przypadku pojazdów z dodatkowym napędem np. elektrycznym, gdyż pojazdy te nie są napędzane jedynie siłą mięśni i tym samym powinny być zdyskwalifikowane jako zwykły rower.

Historia:
W roku 1853 niemiecki konstruktor narzędzi Philip Moritz Fischer opracował napęd przez pedały do osi przedniego koła. Natomiast w 1861 Gottlieb Mylius taki pojazd skonstruował. Francuscy wytwórcy powozów, Ernest i Pierre Michaux skonstruowali podobny pojazd w 1863 roku. Stworzony przez nich model również posiadał pedały, przytwierdzone bezpośrednio do przedniego koła. Wielocyped, bo tak nazywany był ów pojazd z początku był bardzo wolny, postanowiono zatem zwiększać przednie koło, a zmniejszać tylne. Taka konstrukcja nie była jednak zbyt bezpieczna. 31 maja 1868 odbył się w parku Saint-Cloud pod Paryżem pierwszy odnotowany wyścig rowerowy, sponsorowany przez samego cesarza Napoleona III. James Starley i William Hunter w roku 1869 opatentowali koło z drutowymi szprychami, pracującymi na rozciąganie. To umożliwiło wykonywanie kół o bardzo dużej średnicy i powstanie tzw. bicykli. W roku 1869 Johann F. Trefz opatentował napęd korbowy tylnego koła (korby nożne napędzały popychacze, połączone z wykorbioną tylną osią). James Starley opracował w 1874 roku zaplatanie szprych styczne do piasty. Zwiększanie średnicy koła (niekiedy do prawie 2 m) sprawiło, że upadek z bicykla źle się skończyć. Prace nad mechanizmem napędzającym tylne koło prowadził też brytyjczyk Harry John Lawson w 1879 wykorzystując tym razem do napędu łańcuch -co okazało się kluczowym rozwiązaniem. John Kemp Starley opracował w 1884 i 85 pierwowzór roweru współczesnego o nazwie  „Rover” stąd też pochodzenie polskiej nazwy pojazdu jednośladowego napędzanego siłą ludzkich mięśni. Wyposażony w koła równej wielkości, kierownicę połączoną bezpośrednio z widelcem i tylne koło napędzane przekładnią łańcuchową. W roku 1888 John Boyd Dunlop opatentował oponę pneumatyczną, co sprawiło, że jazda na rowerze stała się znacznie wygodniejsza. W roku 1894 francuska firma Metropole wprowadza na rynek bezłańcuchowy rower „Acatene”, w którym napęd jest realizowany poprzez wał przegubowy. W tym samym roku Anglik Wiliam Reylly patentuje przekładnię biegów w piaście tylnego koła. Rowery były coraz chętniej wykorzystywane do uprawiania sportu, w 1896 pojawiła się dyscyplina olimpijska jaką jest kolarstwo szosowe. Wolnobiegowa piasta (torpendo) została wprowadzona na rynek przez firmę Fichtel & Sachs w 1900 roku. W 1902 r. James Archer oraz Henry Sturmey stworzyli przekładnie, umożliwiającą zmianę biegów podczas jazdy. Początkowo dwu, a później trzybiegowa przerzutka, przesuwająca łańcuch z jednego trybu na inny, była montowana na tylnej piaście. W USA w rekordowym 1986 r. wyprodukowano milion rowerów, a pod koniec XIX w. aż 10% rynku prasowego należało do reklam rowerów. Również w Europie dało zauważyć się znaczne zmiany – w Niemczech, Danii i Holandii zaczęto budować pierwsze drogi rowerowe, by rowerzyści mogli poruszać się po lepszych nawierzchniach niż wówczas istniejące. Na przełomie XIX i XX wieku podróże rowerowe w tych krajach stanowiły aż 80% transportu osobowego. Pierwszą produkcję rowerów w Polsce rozpoczęto w 1917 roku w zakładzie F. Zawadzkiego. W 1929 roku Państwowa Wytwórnia Uzbrojenia w Warszawie podjęła się produkcji rowerów marki „Łucznik” na skalę przemysłową. W 1949 roku powstała największa polska fabryka rowerów: „Romet” w Bydgoszczy. Natomiast firma KROSS powstała w 1990 roku w Przasnyszu. Założyciel tej firmy Zbigniew Sosnowski rozpoczął działalność od prowadzenia sklepu rowerowego, który przekształcił się w hurtownię, a następnie montownię rowerów. Obecnie jest to największy polski (i europejski) producent rowerów.

Zapraszam również do wpisu „Innowacyjne i nietypowe rowery„.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Informacje i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

7 odpowiedzi na „Historia powstawania roweru

  1. ~Joanna Szelągowska pisze:

    Hrabia de Sivrac nigdy nie istniał – jest wymysłem dziennikarza francuskiego o nazwisku: Louis Baudry de Saunier. Patrz: http://fr.wikipedia.org/wiki/celerifier

  2. purgatorius pisze:

    Dziękuję za podanie informacji, zmieniłem już nieco treść wpisu.

  3. ~riki pisze:

    dzieki

  4. ~messi pisze:

    gracias señor

  5. ~jkp pisze:

    świetne bardzo mi pomogło

  6. Anonim pisze:

    downy

  7. ~Satanista pisze:

    No i po co ktoś to wymyślił na złość tak co?.malo to nam na sile próbują wcisnąć no to jeszcze to na cholerę to komu nie lepiej do lasu pójść się przejść a nie tylko do utrzymującej te dwa kolka ciagle co nie?.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>