Drogi rowerowe w Kutnie

Z roku na roku trochę się w Kutnie zmienia, również pod względem dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, spróbuję wymienić wszystkie i zdradzić trochę na ich temat. Zacznę od dróg i ciągów nieco lepszych, gdyż wykonanych z asfaltu, według opisu -część dla rowerzystów będzie z prawej strony jezdni:

-Metalowa, mieściła się tam pierwsza droga rowerowa początkowo odgrodzona od jezdni plastikowymi słupkami (z czasem zostały one zniszczone i obecnie są tylko dziury), przypominająca pas rowerowy. Zaczyna się niedaleko skrzyżowania z ulicą Objazdową, konkretniej za pierwszym przejazdem kolejowym, a kończyła się przed kolejnym przejazdem kolejowym. Później postanowiono tą drogę dla rowerów przerobić na wspólny ciąg pieszo-rowerowy chociaż moim zdaniem nie potrzebnie. Ruch pieszy jest tam znikomy, według Prawa o ruchu drogowym 11. 4 gdy nie ma chodnika pieszy może korzystać z drogi dla rowerów, chociaż musi ustąpić miejsca rowerowi. Za przejazdem kolejowym dorobiono samą drogę rowerową w stronę strefy, niestety czasem z jednej, czasem z drugiej strony jezdni. Dobrze, że można wjechać i zjechać -chociaż niestety nie we wszystkich miejscach może to być bezpieczne.
-Górna jest to właściwie ciąg dalszy drogi rowerowej z ulicy Metalowej tylko zaczynający się i kończący za skrzyżowaniem, nie mający większego sensu, bo nie ma tam aż tak dużego ruchu.
-Żwirki i Wigury znajduje się tam ciąg pieszo-rowerowy z dwoma wydzielonymi pasami, jednym dla rowerzystów z asfaltu i drugi z kostki dla pieszych. Według mnie lepiej byłoby gdyby droga dla rowerów była bliżej jezdni, szczególnie że nie potrzebne byłyby wtedy barierki, a całość można było bardziej wyprostować -zamiast tego narobili tam masę zakrętów wydłużając znacząco przejazd, jakby chcieli zrobić na siłę te parę metrów więcej. Ciąg zaczyna się przy parkingu przy rondzie z ulicą Oporowską oczywiście brak wjazdu/zjazdu (gdyby chociaż dorobili do tego wjazdu na parking) w stronę rodna z ulicami Wyszyńskiego, Troczewskiego i Grunwaldzką, dobrze że przerabiając tam skrzyżowanie zrobiono również dalszy ciąg (chociaż projektantowi najwyraźniej pomylił się chodnik z drogą dla rowerów i jest tam slalom) biegnący do ulicy Wyszyńskiego i Troczewskiego niestety o ile zjechać jeszcze jakoś się da, tak już wjechać przed samym rondem może nie być zbyt bezpiecznie, a wjechać w ulicę Grunwaldzką właściwie nie ma możliwości, nie pomyślano również o wjeździe na ciąg od strony tego ronda.
-Chodkiewicza to ciąg pieszo-rowerowy z dwiema drogami rowerową i pieszą, biegnie od skrzyżowania z ulicą Jan III Sobieski do skrzyżowania z ulicą Kościuszki, wjazdów/zjazdów właściwie nie ma, krawężniki i studzienki mogłyby być niżej, mimo to jest to jedna z lepszych dróg dla rowerów w Kutnie. Gdyby podobnie zrobili Żwirki i Wigury byłoby znacznie lepiej.
-Łęczycka kolejny ciąg pieszo-rowerowy z wydzielonymi drogami dla rowerów i pieszych zaczyna się zaraz za wiaduktem i kończy się przed ulicą Objazdową i wyjazdem z Kutna. Wjechać od strony wiaduktu można co najwyżej w miejscu gdzie jest wjazd na stację paliw -tym samym fragment od wiaduktu do owej stacji jest całkiem zbędny. Wątpliwe także by to się kiedyś zmieniło -do tego idąc wiaduktem wchodzi się wprost na drogę dla rowerów. Sama droga też nie jest przemyślana, sporo zakrętów z ostrymi łukami, nie całkiem obniżone krawężniki i właściwie nie można nią nigdzie dojechać, bo kończy się przed skrzyżowaniem. Można spróbować włączyć się do ruchu zjeżdżając przy jakiejś posesji -przy końcu może to nie być nawet zbyt łatwe. Poza tym ulica jest ruchliwa, może i dobrze że powstała tam droga dla rowerów, ale nie wielu rowerzystów wyjeżdża tamtędy z Kutna. Nie jest to zbyt sprzyjające miejsce, gdyż trzeba by jechać w stronę Dudków, a tam jest spory ruch, na ulicy Objazdowej jest jeszcze większy i sporo jeździ tam tirów. Bardziej przydałby się pasy rowerowe na wiadukcie według mnie, szczególnie jeśli dałoby się bezpiecznie wjechać w ulicę Jana Matejki -można byłoby dojechać wtedy do dworca od strony ulicy Siemiradzkiego, czy do Parku Wiosny Ludów. Na zdjęciu niżej jest jeden z przejazdów, konkretnie na skrzyżowaniu z ulicą Moniuszki.
-Jana Pawła II kolejny ciąg pieszo-rowerowy z wyznaczonymi drogami dla rowerów i dla pieszych. Zaczyna się przy skrzyżowaniu z ulicą Oporowską i przez przejazd dla rowerów na ulicy Wyszyńskiego, prowadzi kawałek za skrzyżowanie z ulicą Podrzeczną. Dzięki budżetowi obywatelskiemu i koledze zajmującym się stroną „Kutnowskie ulice i drogi rowerowe” powstał również kawałek drogi na ulicy Oporowskiej, łączący ciąg pieszo-rowerowy na ulicy Kościuszki z ciągiem na ulicy Jana Pawła 2. Fragment ten dużo zmienił, gdyż wcześniej właściwie ciąg ten był bezużyteczny, nie można było nim nigdzie dojechać, a i trudność była w poruszaniu się tamtędy, teraz to się poprawiło. Mimo to ten ciąg na Jana Pawła 2 nie jest bez wad -jadąc ciągiem i chcąc włączyć się do ruchu na ulicy Oporowskiej (by jechać w kierunku np. ulicy Barlickiego) może być trudno i mało bezpiecznie, podobnie jadąc ciągiem przy ulicy Kościuszki. Jadąc tym ciągiem i chcąc włączyć się do ruchu na ulicy Wyszyńskiego, by skierować się w stronę ulicy Grunwaldzkiej też raczej nie ma jak, podobnie chcąc jechać do ulicy Warszawskie Przedmieście.

Teraz wymienię te drogi i ciągi wykonane z kostki brukowej i jak poprzednio opis przedstawiać będzie drogę/ciąg z prawej strony jezdni.

-Kościuszki ciąg pieszo-rowerowy z wyznaczonymi drogami różniącymi się innym kolorem kostki, dla rowerów jest część czerwona. Droga zaczyna się obok Sanepidu i skrzyżowania z ulicą Oporowską i ciągnie się aż do wyjazdu z Aquaparku. Dobrze, że dzięki koledze, który zrobił projekt do budżetu obywatelskiego dorobiono fragment na ulicy Oporowskiej, łączący ten ciąg z tym przy ulicy Jana Pawła 2. Jednak jadąc od strony kościoła św. Wawrzyńca wjechać na niego można właściwie dopiero przy Starostwie powiatowym i w tym miejscu również zjechać by udać się w tamtym kierunku również. Natomiast przy Aquaparku zjechać nie ma problemu, ot włączamy się do ruchu przy wyjeździe, jednak wjechanie tam może już nie być bezpieczne -gdyż to w końcu wyjazd z aquaparku, a nie wjazd. Dzięki projektowi z budżetu obywatelskiego dorobiono również fragment, dzięki któremu można z tej drogi dojechać do galerii handlowej. Na jezdni jest zakaz ruchu rowerów, więc tym bardziej wywierany jest nacisk, by tym ciągiem się poruszać. Poza tym, że wykonano fragment dla rowerów z kostki, problem może być również z ominięciem przystanku przy stadionie. Szkoda również, ze nie połączyli tego ciągu z tym na Chodkiewicza.
-Olimpijska ciąg pieszo-rowerowy z drogami prawdopodobnie jednokierunkowymi (wąskie pasy z czerwonej kostki po obu stronach jezdni i brak dobrego oznaczenia), można wjechać na przejeździe dla rowerów przy ulicy Kościuszki. Fragment po prawej w stronę ulicy Szymanowskiego kończy się razem ze stadionem. Natomiast ten po drugiej stronie zaczyna/kończy się przed skrzyżowaniem z ulicą Szymanowskiego czyli jadąc z tamtego kierunku można niby dotrzeć do ulicy Kościuszki, chociaż wjazdu/zjazdu oczywiście nie ma, a przez wysokie krawężniki i brak przejazdów jest sporo problemów w poruszaniu się tamtędy.
-Barei droga rowerowa zaczynająca się przy skrzyżowaniu z ulicą Narutowicza, a właściwie nieco wcześniej na ulicy Wygoda, która przechodzi w Barei. Nie wiem po co ten krótki fragment na Wygodzie, na który i tak nie można wjechać. Dla pieszych zrobiono osobno chodnik po drugiej stronie jezdni bliżej zalewu. Ogólnie dosyć dobrze zrobione, chociaż szkoda że z kostki i piesi chcący dostać się na ogródki działkowe muszą po niej iść. Droga kończy się przed skrzyżowaniem z ulicą Mickiewicza, zjazdu/wjazdu znów właściwie nie ma.
-Sienkiewicza ciąg pieszo-rowerowy z drogami różniącymi się znów tylko kolorem kostki. Zaczyna się przy skrzyżowaniu z ulicą Rychtelskiego i 3 maja, niestety nie ma tam nigdzie wjazdu ani zjazdu, można wjechać właściwie dopiero przy Polfie -jednak zjechać to już nie wiem gdzie, gdyż ulica Sienkiewicza jest tam jednokierunkowa, a droga rowerowa jest dwukierunkowa. Ciąg biegnie do mostu na Ochni, jednak droga dla rowerów kończy się przed mostem i oczywiście nie zaplanowano zjazdu nawet na jezdnię, dojazdu do tego miejsca od strony Placu Piłsudskiego też nie zrobiono- prawdopodobnie był taki zamysł kiedyś, jednak nie został wprowadzony.
-1 maja ciąg pieszo-rowerowy znów z drogami w innym kolorze kostki, zaczynający się od ronda solidarności i biegnący do skrzyżowania z ulicą 3 maja, spore zakręty i nie obniżone krawężniki, no i oczywiście brak wjazdu i zjazdu. Na jezdni ruch jest jednokierunkowy, jednak droga rowerowa wydaje się dwu.
-Krasińskiego ciąg pieszo-rowerowy o bardzo niejasnym oznakowaniu, trudno nawet powiedzieć czy tam jest faktycznie droga dla rowerów. Ulica jest wąska, a ruch znikomy więc nie bardzo wiem w jakim celu zrobiony. Zaczyna się przy skrzyżowaniu z ulicą 1 maja i biegnie w kierunku ulicy Łęczyckiej. Mógłby mieć cel jeśli droga rowerowa byłaby dwukierunkowa, bo sama ulica jest jedno i szkoda że nie zaczyna się na skrzyżowaniu z Sienkiewicza, można było w ten sposób połączyć dwie drogi rowerowe i udostępnić ruch dwustronny dla rowerzystów.
-Wiosenna kolejny ciąg pieszo-rowerowy, mówiąc wprost zrobiony źle. Na chodniku jest właściwie tylko pasek z czerwonej kostki dzielący go na dwie drogi, dla pieszych i dla rowerów, same drogi są w tym samym kolorze. Widać znaki pionowe świadczące, że to ciąg, chociaż nie ma najmniejszego sensu by tam była droga dla rowerów, ruch jest po prostu zbyt mały.
-Sadowa prawdopodobnie kolejny ciąg pieszo-rowerowy, tym razem o niejasnym oznakowaniu, więc nie ma nawet pewności, czy faktycznie jest tam droga dla rowerów. Na jezdni ruch jest znikomy i nie ma żadnego sensu by tam była, a oznakowanie to jedynie pasek z czerwonej kostki tworzący z chodnika dwie drogi -chyba że to jedynie element ozdobny, bo brak jakichkolwiek znaków pionowych świadczących o tym, że jest tam droga dla rowerów, być może był taki zamysł, z którego później zrezygnowano.
-Powstania Styczniowego, a konkretniej na ulicy Niemcewicza zaczyna się tym razem nie ciąg, a droga rowerowa przy skrzyżowaniu z ulicą Piwną, ulica Niemcewicza skręca w lewo, a prosto jest właściwe ulica Powstania Styczniowego i to głównie przy niej jest droga dla rowerów, aż do skrzyżowania gdzie ulica przechodzi w Ściegiennego, natomiast w prawo i w lewo jest ulica Krzywa. Droga rowerowa jest całkowicie bezsensowna, w tym miejscu nawet ciąg pieszo-rowerowy nie miałby większego sensu, ruch jest właściwie zerowy, mała uliczka, a sama droga jest zrobiona z tyloma błędami iż mogłaby posłużyć za przykład jak dróg rowerowych nie należy tworzyć!
-Kasztanowa kolejny ciąg pieszo-rowerowy z drogami różniącymi się kolorem kostki, brak wjazdu i zjazdu. Ciąg biegnie od ulicy Północnej najpierw do wsi Sieciechów i na tym fragmencie jest zakaz ruchu rowerów. Ciąg biegnie najpierw kawałek z prawej strony, a potem jest dłuższy fragment z lewej. Już pomijając, że stoi na części dla rowerów przystanek (zdjęcie niżej), to znów ciąg kończy się przed samym skrzyżowaniem i brak ponownie wjazdu/zjazdu, można się jednak włączyć do ruchu z wyjazdu z posesji. Za skrzyżowaniem ciąg zaczyna się ponownie po lewej stronie jezdni w kierunku Kuczkowa i tym razem jest współdzielony, oczywiście brak wjazdu/zjazdu, do tego co chwila można wjechać w jakiś słup stojący na środku co aż się prosi o wypadek. Ciąg współdzielony znajduje się raz z lewej, raz z prawej strony jezdni i chociaż porobione są przejazdy i pasy to przejechanie na drugą stronę jezdni nie uważam za bezpieczne -dobrze przynajmniej, że ruch zwykle jest tam niewielki, gdyż inaczej pewnie byłaby tam masa wypadków. Ciąg kończy się przy zamkniętej drodze przed cmentarzem, brak wjazdu i zjazdu, ale rowerzyści i piesi zwykle przemieszczają się właśnie tą zamkniętą drogą przez skrawek zieleni. Przy jezdni następnie jest wysepka z przystankiem autobusowym i chodnik w stronę lasu -można się tam trochę pogubić, po którym chodniku można poruszać się rowerem, a po którym już nie.


Za jakiś czas może się w Kutnie coś poprawi jeśli chodzi o drogi rowerowe, są już pewne plany -niestety ich program realizacji ma potrwać do roku 2023, a kto wie czy nie dłużej.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Informacje i oznaczony tagami , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>